
 
 

  Case Ref: 0335/2020 

1 
 

 

 

FINAL ADJUDICATION 

 

__________________________________________________________________

  

Andrew Martin 

And 

Cranfield and Marston Vale Chronicle 

___________________________________________________________________ 

 

 

Clause 1. Accuracy  

1.1. Publishers must take all reasonable steps to ensure accuracy.  

1.2. Publishers must correct any significant inaccuracy with due 

prominence, which should normally be equal prominence, at the earliest 

opportunity. 

 

 

 

Complaint Dismissed 

No breach of Code 

 

 

Before IMPRESS Regulatory Committee A  

Cordella Bart-Stewart, Iain Christie, David Leigh (Chair), Rachel Matthews, 

Walter Merricks 

 

10 December 2020 



 
 

  Case Ref: 0335/2020 

2 
 

1. Summary of Complaint 

 

1.1. The Complainant is Andrew Martin (“the Complainant”), a directly affected 

party seeking to ensure the accuracy of published information.  

  

1.2. The Respondent is Cranfield and Marston Vale Chronicle, which publishes 

online, which covers local news, and has been regulated by IMPRESS since 

23 January 2019.  

 

1.3. The complaint concerns the accuracy of an article that first appeared online on 

Cranfield and Marston Vale Chronicle on 15 June 2020 with the headline, 

“Bedfordshire Police and Crime Panel: Commissioner’s complaint response”. 

 

1.4. The complaint is assessed against the IMPRESS Standards Code, the 

relevant clauses are: 

 

Clause 1 (Accuracy) 

1.1. Publishers must take all reasonable steps to ensure accuracy. 

1.2. Publishers must correct any significant inaccuracy with due 

prominence, which should normally be equal prominence, at the 

earliest opportunity. 

 

2.  Background  

 

2.1. The article was written by Euan Duncan (“the Author”), a Local Democracy 

Reporter (LDR) employed by JPI Media Ltd (an IPSO-regulated Publisher) as 

part of the BBC funded Local Democracy Reporting Service. The article was 

republished in full by the Cranfield and Marston Vale Chronicle on 15 June 

2020. Stories written by the democracy reporters are shared with more than 

900 media titles and outlets that have signed up to be part of the Local News 

Partnerships scheme.  Local Democracy Reporter content can be downloaded 

via an online portal, accessed via a log-in code supplied to all qualifying news 

organisations.  

 

2.2. The article concerns Bedfordshire’s Police and Crime Commissioner Kathryn 

Holloway’s (PCC) response to an email sent to the county’s police and crime 

panel by the Complainant; in her response she stated that she was ‘beyond 

disappointed’ with the various claims made in the email. The article goes on to 

explain that she was responding to a member of the public, naming the 



 
 

  Case Ref: 0335/2020 

3 
 

Complainant, who raised ‘regular complaints’, with her office and the country’s 

police and crime panel.  

 

2.3. The article claims that in the Complainant’s latest email, he had asked why the 

PCC had not delivered on all the promises of her 2016 county police and crime 

plan. The Complainant allegedly suggested that the PCC’s expenses were 

significantly higher than those of her predecessor and that the PCC had wasted 

money on venues for award ceremonies and repairs to police property. 

 

2.4. The remainder of the article quotes the PCC, with her explanation of the costs, 

the actions she has taken and her response to the claims made, concluding 

with the quote: 

 

“I wouldn’t usually bother to reply publicly to a complaint from a single individual.  

 

But, in this exceptional case, where these allegations were reported publicly, I 

needed, in all fairness, to allow people to hear the truth of the matter for 

themselves and to set the record straight.” 

 

3. The Complaint 

 

3.1. The Complainant contacted Cranfield and Marston Vale Chronicle on 27 July 

2020 and made a complaint on the grounds of Accuracy. The Publisher rejected 

the complaint, as it did not consider that the article breached the IMPRESS 

Standards Code.  

 

3.2. A full copy of correspondence between the parties to the complaint was 

provided to the Regulatory Committee. 

 

3.3. The Complainant subsequently made a complaint to IMPRESS on the grounds 

of Accuracy and Harassment. Acceptance of the complaint on the grounds of 

Harassment was refused on the basis that this Clause of the Code had not been 

engaged.  

 

3.4. After seeking clarification of the basis for the complaint, IMPRESS confirmed 

the substance of the complaint as follows, a full copy of which was provided to 

the Committee. The Complainant argues that a breach of Clauses 1.1, and 1.2 

of the IMPRESS Standards Code has occurred.  

 

3.5. Regarding, Code Clause 1.1., the Complainant considers that various 

statements in the article are inaccurate and that the Publisher did not take all 

reasonable steps to ensure accuracy.  



 
 

  Case Ref: 0335/2020 

4 
 

 

 

3.6. The Complainant considers the claim that he has ‘raised regular complaints’, is 

inaccurate and that this was known to the Publisher. The Complainant referred 

to an earlier article published by the Publisher with the headline, “Email accuses 

Bedfordshire Police and Crime Commissioner of a lack of openness and 

transparency”, published on Cranfield and Marston Vale Chronicle on 12 June 

2020. The Complainant considers that this is evidence that he is not considered 

a ‘regular complainant’ and that the PCC was an unreliable source.  

 

3.7. Furthermore, the Complainant considers that all reasonable steps to ensure 

accuracy would have meant contacting him directly, as a directly affected party, 

prior to publication to publish his comments.  

3.8. The Complainant considers that it was inaccurate for the article to report that 

he had suggested the PCC’s expenses were higher than her predecessors and 

that she ‘wasted money’.The Complainant claims that he did not say that the 

PCC had ‘wasted’ money on repairs to police property, rather that he sought to 

highlight the PCC’s ‘imprudence in not promoting moderation’ as the police 

force were facing an alleged £2.5 million shortfall.  

 

3.9. The Complainant considers that the claim, that the “majority” of expenses on 

the OPCC website were made “to furnish and decorate the new centre for 

victims of sexual crime in the county”, was inaccurate and do not corroborate 

the expense claims published on the PCC website. The Complainant says that 

£5028.71 was claimed in total by the OPCC over the past 6 months and that 

£962.97 of this total was spent on SARC, which he does not consider to 

represent a “majority”. Therefore, the Complainant considers that all 

reasonable steps would have been to verify the information that was supplied 

to them by the PCC and her office. 

 

3.10. The Complainant considers the claim that an event held at Luton Hoo Hotel 

was paid for by the Home Office was inaccurate. The Complainant claims that 

the Bedfordshire Police website shows that  it paid £11,800 for more than 2 

events at the Luton Hoo Hotel.  

 

3.11. The Complainant considers that the claim that he referred to window 

replacements agreed to by the PCC and repairs to the parking area of police 

headquarters was inaccurate. The complainant considers this was not 

mentioned in his questions submitted to the Police and Crime Panel meeting.  

 

 

3.12. The Relevant Statement is: 



 
 

  Case Ref: 0335/2020 

5 
 

 

The PCC was responding to a member of the public who has raised regular 

complaints with her office, Bedfordshire Police and the county’s police and 

crime panel. 

--- 

He suggested her expenses were significantly higher than those of her 

predecessor Olly Martins and that the PCC has wasted money on venues for 

awards ceremonies and repairs to police property 

--- 

This was “apparently without realising that the overwhelming majority of 

expenses listed on the OPCC website since autumn 2019 were purchases 

made by the commissioner and her chief-of-staff to fit out, furnish and decorate 

the new centre for victims of sexual crime in the county”, explained the PCC. 

--- 

“An event at Luton Hoo, attended by the then policing minister, Nick Hurd, was 

paid for by the Home Office.” 

--- 

The complainant referred to window replacements agreed by the PCC and 

repairs to the parking area at police headquarters in Kempston. 

 

3.13. Regarding, Code Clause 1.2, the Complainant considers the Publisher failed to 

correct significant inaccuracies once it was made aware of them through his 

complaint. Furthermore, the Complainant considers the inaccuracies go to the 

heart of the story and that the continuous publication of the inaccurate 

information has caused him embarrassment, humiliation and caused serious 

harm to his reputation. 

 

3.14. In a reply to the Publisher Response, the Complainant claims that the Publisher 

is responsible for the material that it publishes, regardless of the original source 

of the article and that it is within IMPRESS’s remit to investigate it against the 

Standards Code.  He considers that the Publisher’s reliance on the rules and 

standards applied by JPI Media, the BBC or IPSO is misplaced and irrelevant 

to his case.  

 

3.15. The Complainant disagrees with the Publisher’s assertion that the  article was 

subject to qualified privilege.  He says that qualified privilege does not apply to  

the PCC because it does not  exercise a ‘governmental function’. Furthermore, 



 
 

  Case Ref: 0335/2020 

6 
 

he claims that qualified privilege is defeated by malice, and that the PCC’s 

statement in the article published on 12 June was malicious. 

 

 
 

 

4. Response of Publication  

 

4.1. IMPRESS invited the Publisher to provide additional information in response to 

the Complainant. The Publisher’s response is summarised below, a full copy of 

which was provided to the Committee. 

 

4.2. The Publisher says that following the complaint, it contacted the JPI Media, the 

Publisher that manages the Author as part of the Local Democracy Reporting 

Service (LDRS). 

 

4.3. JPI Media rejected the complaint, stating the article was a fair, accurate and 

contemporaneous report of a public meeting and that it is protected by qualified 

privilege. The Publisher agreed with this position and dismissed the complaint 

as it did not consider the complaint to be justified. 

 

4.4. In its response to the Complaint under 1.1 of the Accuracy Clause, the 

Publisher says that it was justified in describing the Complainant as a ‘regular’ 

complainant on the basis of a statement made by the former chair of the PCP, 

that it reported in an article published on 12 June.  The article reported that the 

former chair of the PCP had written to the Complainant on 26 June 2019 to say 

that the frequency and volume of his correspondence had reached a level 

where ‘both the panel and officers considered that it was unreasonable.  The 

Publisher also says that in the same letter the Complainant had been advised 

of the procedure to be followed, which he had ignored in the recent case. The 

Publisher claims that in the 12 June article it clearly stated that the PCP does 

not consider the Complainant to be a vexatious complainer  

 

4.5. Regarding the claim of, ‘wasted money’, the Publisher considers that the 

Complainant’s quote in the article published on 12 June, ‘Despite the force 

forecasting a £2.5m overspend in the current year, and no apparent controls to 

prevent unnecessary and extravagant expenditure, the PCC has encouraged 

the installation of new windows in three police buildings costing millions of 

pounds’, meant it was reasonable for the LDRS to summarise this as ‘wasting 

money’, in the introduction of the article complained about.  

 



 
 

  Case Ref: 0335/2020 

7 
 

4.6. Regarding other aspects of the complaint, the Publisher considers that the 

article was a record of the PCC’s response to the pointed raised by the 

Complainant and therefore fact checking each claim was not necessary. 

 

4.7. The Publisher offered to publish a correction, regarding the claim that the 

Complainant had referred specifically to window replacements, however, this 

correction was refused by the Complainant. 

 

4.8. Regarding Code Clause 1.2, though the publisher did not consider the article 

required a correction and that the article was published under qualified 

privilege, the Publisher did offer to post a response from the Complainant. 

 

4.9. After receiving the response, the Publisher did not recognise the response as 

a reasonable response as it allegedly read as an open letter which reiterated 

points made in the article published on 12 June, or raised points not mentioned 

in either article, or raised points not supported by evidence.  

 

4.10. Overall, the Publisher considers that both articles were reported under qualified 

privilege, and the Complainant’s response was not, and therefore publishing 

his response had the potential of opening the Publisher to risk of action by the 

individuals named. Furthermore, the Publisher considered the Complainant’s 

response, if published, would begin another round of claims and counterclaims.  

 

4.11. The Publisher considers that the article published on 12 June set out the 

Complainant’s points and the complained about article set out the PCC’s 

response, respectively.  

 

4.12. Nevertheless, the Publisher offered to publish an edited version of the 

Complainant’s response that would be featured on its homepage, Crime News 

page and Letters to the Editor page, however, this offer was rejected by the 

Complainant. The offered correction: 

 

Corrections: Mr Andrew Martin 

On 12 June 2020, the Cranfield and Marston Vale Chronicle published a report on 
the June 2020 Bedfordshire Police and Crime Panel meeting. The article quoted the 
Bedfordshire Police and Crime Commissioner, Ms Katherine Holloway, as saying that 
her office treats Mr Martin as a vexatious complainant. 

Mr Martin has contacted the Chronicle to say that at no time did Ms Holloway or her 
Office inform him of a decision to treat him as a vexatious complainant. 

https://cranfieldandmarstonvale.co.uk/crime/email-accuses-police-crime-commissioner-lack-openness-transparency/


 
 

  Case Ref: 0335/2020 

8 
 

On 15 June 2020, the Cranfield and Marston Vale Chronicle published Ms 
Holloway’s response to the points raised by Mr Martin at the meeting. The report 
quoted Ms Holloway as saying Mr Martin referred to the parking area at police 
headquarters in Kempston. Mr Martin contacted the Chronicle to say that he did not 
mention the police headquarters car park. 

 

5. Response of Directly Affected Party 

 

5.1. IMPRESS identified that the Local Democracy Reporter Service and JPI Media 

were likely to be directly affected parties to the complaint and provided them 

with an opportunity to comment. 

 

5.2. A representative for the LDRS states that a LDR attending a public meeting is 

expected to produce a fair and accurate account of what transpires, he 

considered the copy shared with its partners was a fair, accurate and 

contemporaneous record of a meeting held in public.  

 

5.3. A representative of JPI Media made IMPRESS aware that a complaint had 

been made and rejected by IPSO. A copy of that decision was made available 

to the Committee. 

 

 

6. Compliance 

6.1 Cranfield and Marston Vale Chronicle complied with the requirements of the 

IMPRESS Regulatory Scheme (Paragraph 3.2.) by acknowledging the 

complaint within seven calendar days, issuing a final decision letter within 21 

calendar days, and by informing the Complainant of his right to refer the 

complaint to IMPRESS.  

 

7. The Committee’s Finding 

7.1  The Committee determined that the published article was within the regulatory 

remit of IMPRESS and that the IMPRESS Standards Code was the relevant 

Code to apply.  The preamble to the Code makes it clear that publishers will be 

held directly responsible for compliance with the Code, which applies to all 

content and newsgathering activities for which Publishers are responsible 

under the terms of the Regulatory Scheme Agreement with IMPRESS, 

regardless of the medium or platform of publication.   

7.2 The Committee considered that the article was an accurate record of 

statements made at a public meeting by the Police and Crime Commissioner 

https://cranfieldandmarstonvale.co.uk/crime/bedfordshire-police-crime-commissioner-complaint-response/


 
 

  Case Ref: 0335/2020 

9 
 

for Bedfordshire, in response to concerns raised about her performance by the 

Complainant, that had been reported by the Publisher three days earlier.  

Moreover, the Committee considered that readers would understand that the 

statements reported on represented the Police and Crime Commissioner’s 

views and opinions on the matter, rather than being assertions of fact made by 

the Publisher.  The Guidance to the Code clearly states that the Code is not 

intended to penalize the publication of direct or reported speech, even where 

the content of that speech may otherwise breach the Code.  It goes on to say 

that as long as the quote is a fair representation of what was said and is clearly 

attributed, this would not on its face breach the Code.  

7.3 The Committee concluded that because there were no significant inaccuracies 

that went to the heart of the story, that required correction, there was no breach 

of Clause 1.2. The Committee further concluded that because the article 

provided a fair representation of what was said by the Police and Crime 

Commissioner for Bedfordshire and clearly attributed those statements to her 

there was no breach of Clause 1.1 of the Code.  

 

 

 

 

 

 


